Monday, January 23, 2012

Penang Port yakin kren RM56 juta tingkat kecekapan kendali kontena - BERITA HARIAN


Pelabuhan pertama miliki RMG

Oleh Fazli Abdullah
bhbiz@bharian.com.my
2012/01/23

Penang Port yakin kren RM56 juta tingkat kecekapan kendali kontena 

PELABUHAN Pulau Pinang menjadi pelabuhan pertama di Malaysia dan rantau Asia Tenggara memiliki kren gantri muatan berlandasan (RMG) yang membabitkan pelaburan RM56 juta untuk meningkatkan kecekapan pengendalian kontena.

Kini, lapan kren RMG buatan Taiwan siap dipasang dan dijangka beroperasi kira-kira dua bulan lagi, selepas pentauliahan daripada pihak berkuasa.

Ketua Pegawai Operasi Penang Port Sdn Bhd (Penang Port), Obaid Mansor, berkata kren RMG adalah sebahagian daripada peralatan baru bagi membolehkan Pelabuhan Pulau Pinang terus relevan, berkembang dan berdaya saing.

Pemilikan peralatan itu adalah sebahagian daripada proses pembangunan Pelabuhan Pulau Pinang membabitkan peruntukan RM1.2 bilion. Kira-kira 30 peratus daripada peruntukan itu digunakan untuk membeli peralatan.

Kren RMG yang menggunakan kuasa elektrik, membolehkan pengendalian kontena dilakukan lebih mudah, bersih, cepat dan cepat. Wakil beberapa pelabuhan turut meninjau penggunaan peralatan itu.

“Pemilikan kren RMG adalah kebanggaan kami dan peralatan ini sebahagian daripada rancangan menjadikan Pelabuhan Pulau Pinang sebagai pelabuhan utama di rantau ini dan mampu mengendalikan kontena dua juta TEU pada 2015,” katanya kepada Berita Harian di Pulau Pinang, baru-baru ini.

Selain kren RMG, Pelabuhan Pulau Pinang juga mempunyai tujuh kren gantri, Post Panamax yang berharga RM25 juta setiap satu.

Obaid berkata, Pelabuhan Pulau Pinang juga mempunyai sistem pengurusan kontena berintegrasi tinggi dikenali sebagai PELKON, yang bermula dengan PELKON 1 pada 1985, PELKON 2 (1996) dan PELKON 3 (2006).

Sementara itu, Obaid berkata, Pelabuhan Pulau Pinang mengendalikan 1.198 juta unit bersamaan 20 kaki (TEU) kontena pada tahun lalu, peningkatan 8.38 peratus berbanding 1.106 juta pada 2010.

“Berikutan peningkatan itu, Penang Port menyasarkan pertumbuhan pengendalian kontena 7.4 peratus tahun ini kepada 1.278 juta TEU,” katanya.

No comments:

Post a Comment